سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت اعلام کرد؛

حضور فعال ایران در رویدادهای نمایشگاهی عراق/ فهرست پاویون های ج.ا.ایران در نمایشگاه های عراق

سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ضمن اعلام فهرست پاویون های ج.ا.ایران در نمایشگاه های عراق از حضور فعال ایران در رویدادهای نمایشگاهی عراق خبر داد

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، فرزاد پیلتن، سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مشارکت گسترده ای در رویدادهای نمایشگاهی عراق دارد، گفت: در چارچوب توسعه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه با محوریت بخش خصوصی و بر اساس برنامه های سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه معرفی کالاهای صادراتی کشور به بازارهای همسایه و همچنین ارتقای سطح روابط تجاری با این کشورها از جمله عراق در رویدادهای نمایشگاهی این کشور حضوری فعال خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برگزاری حدود ۳۰ رویداد نمایشگاهی در قالب نمایشگاه‌های اختصاصی جمهوری اسلامی ایران و همچنین پاویونهای تخصصی ایران در نمایشگاه‌های بین المللی عراق در شهرها و استان‌های مختلف این کشور  در سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه تاکنون ۵ رویداد از مجموعه رویدادهای نمایشگاهی مذکور در زمینه های کشاورزی، دام و طیور و مواد غذایی( فروردین - بغداد)؛ بازسازی اربیل (خرداد)؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات (خرداد - بغداد)، برق و انرژی (ّبغداد- خرداد) و صنعت ساختمان و دکوراسیون و سرمایه گذاری (مرداد- اربیل) با حضور فعال ایران برگزار شده است، گفت: ۱۶ رویداد از جمله برگزاری ۳ نمایشگاه اختصاصی- تخصصی جمهوری اسلامی ایران در شهرهای اربیل(مهر ماه) سلیمانیه (آبان ماه) و بصره (آذر ماه) در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، جهت حضور فعال در نمایشگاه‌های بین المللی بازرگانی عراق در سلیمانیه (مهر ماه) و بغداد (آبان ماه) و نمایشگاه‌های تخصصی بین المللی عراق  نیز پاویون جمهوری اسلامی ایران آماده حضور شرکت های ایرانی است.

پیلتن همچنین از برگزاری ۹ رویداد دیگر با حضور فعال ایران در کشور عراق خبر داد.

فهرست پاویون های ج. ا. ایران در نمایشگاه های بین المللی عراق در سال 1401

 

رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داد:

امضای سند همکاری میان صندوق ضمانت صادرات ایران و بیمه‌های صادرات روسیه/ بیمه‌های صادراتی جایگزین LC برای تجار ایرانی و روسی شد

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از امضای قرارداد میان صندوق ضمانت صادرات ایران و صندوق بیمه‌های بزرگ صادرات روسیه، با هدف تسهیل فعالیت‌های تجار ایرانی و روسی خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت، نظر به ضرورت ایجاد سازوکارهای مالی و تسهیل و فراهم کردن ضمانت‌های لازم جهت توسعه تجارت بین دو کشور و پس از 3 ماه بحث و بررسی و نشست‌های کارشناسی، در روز پنجشنبه 17 شهریورماه قراردادی میان صندوق ضمانت صادرات و صندوق بیمه‌های بزرگ صادرات روسیه منعقد شد.

«علیرضا پیمان‌پاک» معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت که برای راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در روسیه و همچنین افتتاح نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان ایران در محل مرکز نمایشگاهی (CROCUS EXPO) شهر مسکو، به روسیه سفر کرده است، با بیان این خبر اظهار کرد: این قرارداد با هدف کمک به تجار دو کشور، برای استفاده از بیمه‌های صادراتی به‌عنوان جایگزینی برای LC، اخذ ضمانت‌های لازم و کاهش ریسک تجارت میان دو کشور به امضای طرفین رسید.

وی همچنین افزود: براین اساس، تمامی تجار ایرانی در زمان فعالیت و همکاری با تجار و شرکت‌های روسی، می‌توانند طرفین مورد معامله خود را به صندوق ضمانت صادرات ایران معرفی کنند تا این صندوق طبق توافق با بیمه‌های روسی، از یکسو نسبت به اعتبارسنجی و ایجاد حد اعتباری بیمه‌ای برای شرکت‌های روسی و از سوی دیگر نسبت به صدور بیمه‌نامه برای طرف‌های ایرانی اقدام لازم را انجام دهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه خاطرنشان کرد: تجار ایرانی با استفاده از این بیمه‌نامه می‌توانند با خیال آسوده و راحت کالای خود را به روسیه صادر کرده و در این مسیر از بیمه‌ها و تضامین صندوق ضمانت صادرات بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: همچنین تجار و شرکت‌های روسی صادرکننده محصولات به ایران نیز می‌توانند تجار و شرکت‌های ایرانی طرف معامله خود را معرفی کرده و صندوق ضمانت صادرات در قبال اعتبارسنجی شرکت‌های ایرانی، برای طرف‌های روس از طریق صندوق‌های ضمانت‌نامه روسی، ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه صادر کرده تا فرایند واردات از روسیه هم تسهیل شود.

پیمان‌پاک با تاکید بر اینکه قرارداد منعقد شده میان صندوق ضمانت صادرات و صندوق بیمه‌های بزرگ صادرات روسیه، حد اعتباری ندارد و می‌توانند تا سقف یک میلیارد دلار هم بیمه‌نامه صادر کند، گفت: این اقدام در راستای تلاش‌های سازمان توسعه تجارت و صندوق ضمانت صادرات برای تسهیل تجارت میان دو کشور ایران و روسیه منعقد شده است.

دنیای اقتصاد : در سال‌های اخیر مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه به شدت دچار نوسان بوده است. بخشی از این نوسانات ناشی از شیوع کرونا، بخشی ناشی از تحریم‌‌‌های ایران و درنهایت ناشی از بحران‌های داخلی همسایگان است. این نوسانات در ماه‌های اخیر در جریان مبادلات ایران و افغانستان بیشتر دیده می‌شود. در چند ماه گذشته به دلیل محدویت‌های مختلفی که از سوی افغانستان اعمال شده، مبادلات ایران و افغانستان تحت‌تاثیر قرار گرفته و بر این اساس ضرورت توجه به سایر بازارها را افزایش داده است. یکی از بازارهایی که ایران باید به آن بیش از پیش اهمیت بدهد، بازار عراق است. در همین راستا، مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات نشستی را با حضور فعالان اقتصادی این حوزه برگزار کرد. در نشست «راهکارهای توسعه صادرات با محوریت بازار عراق»، ابعاد و زوایای چگونگی حضور در این کشور برای سرمایه‌گذاری و تجارت بررسی شد. در ضمن چالش‌‌‌هایی که در برابر توسعه همکاری‌‌‌های تجاری با این کشور به‌ویژه در حوزه شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان و نوآور است، مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، در این نشست که توسط مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات برگزار شد، علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و از فعالان اقتصادی حاضر در بازار عراق، این کشور را یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران دانست و سهم صادرات ایران به این بازار را بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار برآورد کرد.

وی گفت: مشخصات و ویژگی‌‌‌های بازار عراق به گونه‌‌‌ای است که هم مزایا و هم معایبی برای حضور ایرانیان در آن وجود دارد. مهم‌ترین ویژگی مثبت این بازار برای ایرانیان سهولت تردد است هر چند به دلیل شرایط سیاسی، تردد به حوزه عرب‌‌‌نشین عراق غیرممکن شده و تا چند ماه قبل رفت‌‌‌وآمد به منطقه کردستان عراق نیز به سختی انجام می‌‌‌شد که خوشبختانه تا حدی مسائل برطرف و تردد راحت‌‌‌تر شده است. البته در این دو سال موضوع کرونا نیز مزید بر علت شده و شرایط را پیچیده کرده است.

  شریعتی یادآور شد: تجار و سرمایه‌گذاران باید پیش از ورود به هر بازاری، شناخت خود را از فرهنگ و سبک زندگی بازار هدف بالا ببرند تا پس از آغاز فعالیت خود بتوانند در شرایط بهتری روند کار را پیش ببرند.

بر اساس اظهارات عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ۲۵ تا ۳۰ درصد تجارت ایرانیان در اقلیم عراق و ۷۰ درصد در منطقه جنوبی آن انجام می‌شود. اداره شهرها در عراق تا حدی به صورت فدرال بوده و وضعیت در اقلیم کردستان از نظر ثبت شرکت، ایجاد شعبه، مسائل گمرکی، مالیاتی و... با آنچه در جنوب این کشور وجود دارد، متفاوت است.

شریعتی تصریح کرد: شاید به تعبیری بتوان گفت که در عراق با ۴ ایالت اربیل، سلیمانیه، بغداد و کربلا یا همان منطقه شیعه‌‌‌نشین مواجه هستیم. در اربیل علاقه به همکاری با ایران چندان وجود ندارد. در سلیمانیه شرایط برای ایرانیان راحت‌‌‌تر است. وضعیت در بغداد نیز به‌‌‌گونه‌‌‌ای است که یک‌سوم تجارت عراق را به خود اختصاص می‌دهد و هر محله در اختیار فردی است و از این بابت با شرایط پیچیده‌‌‌تری روبه‌‌‌رو هستیم. از سویی برخلاف برخی نگرش‌‌‌ها در کربلا مزیت نسبی نداریم و مانند سایر تجار با ایرانیان برخورد می‌شود البته به غیر از دوران اربعین که شرایط متفاوت است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، عراق را از نظر ضریب سنی، کشوری بسیار جوان و مصرف‌‌‌گرا توصیف کرد و ادامه داد: در فرهنگ مردم عراق کار با بانک چندان مورد قبول نیست و مردم تمایلی به سپرده‌‌‌گذاری در بانک‌ها ندارند و بیشتر از پول نقد استفاده می‌کنند و از طرفی بسیار از هک شدن اطلاعات خود نگران هستند و در نتیجه از اپلیکیشن‌‌‌های موبایل نیز استفاده نمی‌‌‌کنند. به باور شریعتی در این کشور انگیزه انجام امور بر پایه اینترنت بسیار پایین است.

این فعال اقتصادی همچنین به موضوع استاندارد اشاره کرد و گفت: در عراق، استانداردهای مشخصی در هر بخش تعریف شده و نسبت به رعایت آن سخت‌‌‌گیر هستند البته در حال حاضر کالا و خدمات ایرانیان در بخش استاندارد چندان دچار مشکل نیست و توافقاتی در این حوزه بین دو کشور صورت گرفته است.

  تحول نظام استاندارد کشور

در نشست ارائه راهکارهای توسعه صادرات با محوریت بازار عراق، جهانبخش سنجانی، دبیر اتاق مشترک ایران و عراق به وضعیت صادرات محصولات دانش‌‌‌بنیان ایرانی به عراق اشاره کرد و گفت: چرا محصولات ایرانی در حوزه دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها چندان در صادرات مورد اقبال نیستند در حالی که از نظر فنی و تخصصی رشد قابل‌توجهی را در این حوزه تجربه کردیم و از نظر مقالات علمی و پژوهشی توانستیم در منطقه جایگاه خوبی کسب کنیم.

بر اساس اظهارات وی طبق مطالعاتی که انجام شده بازیگران اصلی در صادرات محصولات دانش‌‌‌بنیان به عراق، اروپا و آمریکا، چین، کره‌جنوبی، برزیل، هند، مالزی، ژاپن و... هستند. در حالی که میزان کل صادرات محصولات دانش‌‌‌بنیان ایران از یک میلیارد دلار تجاوز نمی‌‌‌کند.

سنجانی علت اصلی عدم‌توفیق ایرانیان در صادرات محصولات دانش‌‌‌بنیان را نظام استانداردسازی قدیمی عنوان کرد و ادامه داد: توجه به استاندارسازی و توجه به دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها دو وجهی است که باید در کنار هم دیده شوند تا جهش صادراتی در این حوزه را تجربه کنیم.

بر اساس گفته‌‌‌های دبیر اتاق مشترک ایران و عراق موضوع تحول نظام استاندارد، نکته بسیار مهمی است که باید مورد توجه مسوولان قرارگیرد البته در این بخش قدم‌‌‌هایی برداشته شد و در سال ۹۶ قانونی هم تصویب اما تاکنون اجرایی نشده است.

به اعتقاد این فعال اقتصادی، نظام استانداردسازی باید در پیوند با نگاه‌‌‌های بین‌المللی تنظیم شود.

  توسعه صادرات محصولات دانش‌‌‌بنیان

در این نشست، مهدی اقتصادی، رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات، ریشه‌‌‌یابی ضعف‌‌‌های موجود در حوزه صادرات به‌ویژه دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها را از جمله فعالیت‌‌‌ها و اولویت‌‌‌های این مرکز دانست و از برگزاری دوره‌‌‌های آموزشی در این بخش توسط مرکز شتابدهی خبر داد. به گفته اقتصادی، نگاه صادراتی در این حوزه برگرفته از اقتصاد مقاومتی و بی‌‌‌اثر کردن تحریمهاست. باید به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنیم تا قوی شوند. هم‌افزایی در این حوزه و ایجاد انگیزه بسیار اهمیت دارد. در این راستا آمادگی کامل داریم تا برای شرکت‌های نوآور وقت بگذاریم و زمینه تقویت آنها را مهیا کنیم.

 
 

 

شماره روزنامه:۵۵۴۶

تاریخ چاپ:
شماره خبر:۳۸۹۸۹۸۶
دنیای‌اقتصاد : معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کاهش صادرات به عراق و افغانستان نگران‌کننده نیست و بیشتر نوسان محسوب می‌شود، از اتخاذ راهکارهایی برای افزایش صادرات به این دو کشور خبر داد و گفت: بیش از ۸۰‌درصد تجارت ما با کشورهای همسایه است.

به گزارش صداوسیما احمدرضا علایی درخصوص علل کاهش صادرات به کشورهای عراق و افغانستان اظهار کرد: این کاهش معنادار و نگران‌کننده نیست. وی علت اصلی کاهش صادرات ایران به این دو کشور را تغییرات سیاسی در این کشورها و فقدان ثبات سیاسی خواند و افزود: بیش از ۸۰‌درصد تجارت ما با کشورها همسایه است و باید بپذیریم ثبات در تجارت تابع متغیرهایی است که ثبات سیاسی یکی از مهم‌ترین آنهاست. علایی این کاهش را نوسانی خواند که نباید موجب نگرانی شود و با بیان اینکه علت دیگر این نوسان تغییر سیاست‌های داخلی دولت افغانستان و عراق است، اضافه کرد: این کشورها به‌دنبال حمایت از تولید ملی رفته‌‌‌‌‌‌‌‌اند و همین موجب‌شده تا کالاهایی که پیش از این به این کشورها صادر می‌کردیم، مشتری نداشته باشد.

وی در مورد شاخص آماری تغییرات میزان صادرات به این کشورها گفت: افزایش صادرات ما به عمان معنادار و به علت برخی اقدامات رخ داده است؛ اما کاهش صادرات به افغانستان و عراق با اصلاح برخی سیاست‌ها قابل‌جبران است. علایی تاکید کرد: به‌عنوان مثال زمانی‌که سیاست یک کشور در قبال واردات کالایی تغییر می‌کند، ما باید دنبال راهکار جایگزین برای آن باشیم و در سبد کالایی خود تجدیدنظر کنیم. معاون سازمان توسعه تجارت یکی از اقدامات جهت برقراری توازن در تجارت با افغانستان و عراق و افزایش صادرات به این کشورها را تولید مشترک محصولات در خاک این کشورها عنوان کرد و گفت: حتی می‌توانیم محصولات واسطه‌‌‌‌‌‌‌‌ای را به عراق و افغانستان صادر کنیم.

به نقل از دنیای اقتصاد

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مطرح کرد

افغانستان؛ بازار هدف مطلوب برای میلگرد و تیرآهن

تاریخ چاپ:
شماره خبر:۳۷۹۷۵۶۰
نسیم نوحه‌خوان : وجود معادن بسیار به ویژه سنگ‌آهن در کشور افغانستان هر دولتی را به ایجاد روابط دوستانه با دولت نوپای این کشور ترغیب می‌کند و ایران از این قضیه مستثنی نیست. مسافت نزدیک دو کشور ایران و افغانستان مزیت مهمی به حساب می‌آید تا فولادی‌ها بتوانند با استفاده از معادن آنها ارزش افزوده قابل توجهی را برای دو کشور به ارمغان بیاورند.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه این مطلب اظهار کرد: افغانستان کشوری است که با دارا بودن معادن بسیار، همچنان مصرف‌کننده صنایع فلزی به خصوص میلگرد و تیرآهن به شمار می‌آید. حضور طالبان در افغانستان موقعیتی را ایجاد کرده که اگر وزیر امور خارجه ایران بتواند رابطه مطلوبی با آنها برقرار کند و در صورت ورود سایر کشورها به افغانستان، ما می‌توانیم بخش تامین فولاد به ویژه محصولات طویل را در این کشور به طور کامل در اختیار بگیریم.

سید‌رضا شهرستانی افزود: همسایگی نزدیک ایران و افغانستان یک مزیت مهم نسبت به سایر کشورها به حساب می‌آید و می‌تواند استحکام روابط تجاری دو کشور را در پی داشته باشد. از طرفی در شرق ایران کارخانه‌های فولاد بسیاری احداث شده که می‌توان افغانستان را کشور مقصد و مصرف‌کننده محصولات فولادی این کارخانه‌ها در نظر گرفت. میزان زیادی سنگ‌‌آهن در کوه‌های مرزی بین دو کشور وجود دارد که شاید فقط یک‌هفتم آنها در ایران قرار دارد و مابقی در خاک افغانستان است و با ایجاد روابط سیاسی جدید با دولت نوپا در این کشور همسایه می‌توان برای برداشت و استخراج سنگ‌آهن برنامه‌ریزی کرد.

 سنگ‌آهن افغانستان به برنامه پنج ساله نیاز دارد

وی تصریح کرد: برای استفاده از سنگ‌آهن افغانستان باید برنامه پنج‌ساله در نظر گرفته شده و فرآوری این سنگ‌ها نیز در خاک آنها انجام شود و منافع این کار به هر دو کشور برسد به طوری‌که آنها احساس سوءاستفاده از معادن توسط ایرانی‌ها را نکنند. در ادامه کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی توسط ایران بسیاری از مشکلات  راحل خواهد کرد. چراکه از این طریق می‌شود دید مثبتی به طالبان داد که علاوه بر استفاده از معادن آنها ارزش افزوده نیز برای این کشور به دنبال خواهد داشت. شهرستانی ابراز کرد: علاوه بر این می‌توانیم فروش ماشین‌آلات صنعتی و تامین مواد اولیه صنعت افغان‌ها را  در دست بگیریم و از طرفی با تهاتر نیز می‌توان روابط دو کشور را تقویت کرد، به عنوان مثال سنگ تحویل بگیریم و به ازای آن محصولات فولادی به آنها بدهیم.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه به صادرات فولاد به سایر کشورها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک حقیقت مطرح بوده و آن ایجاد توازن در کل زنجیره فولاد است، به طوری‌که در بخش‌های مختلف ظرفیت خالی تولید وجود نداشته باشد. انجمن‌ها و دولت سیزدهم باید از این موضوع استفاده کنند و در جاهایی که احساس خلأ می‌شود و با استفاده از ابزارهایی همچون بهره بانکی، مالیات و حمایت‌هایی که می‌توان کرد کار بیشتری انجام شود تا بتوان از حداکثر ارزش افزوده ایجاد شده در صنعت فولاد استفاده کرد.

 دولت در بحث قیمت‌گذاری دخالت نکند

وی یادآور شد: موضوع دیگری که مطرح بوده عدم دخالت وزارت صمت در قیمت‌گذاری‌های دستوری است، به طوری‌که عرضه و تقاضا بتوانند یکدیگر را پیدا کنند و در جاهایی که کمبودی وجود دارد قیمت‌ها افزایشی شود و در جاهای دیگر این افزایش قیمت جبران ‌شود. نکات مطرح شده باید مدنظر دولت سیزدهم باشد و اگر با دید باز جلو بیایند و اهداف دراز‌مدت را برای صنعت فولاد ترسیم کنند قطعا علاوه بر تامین داخل می‌توان در حوزه صادرات فولاد نیز خوش درخشید.

 
 
 

شهرستانی تاکید کرد: در حال حاضر کشور در بخش صادرات نفت دچار مشکل شده و این مهم به سختی در حال انجام است، بنابراین بخش معدن می‌تواند جایگزین صنعت نفت شود و در این بین فولاد ازجمله اقلامی است که می‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

 سرمایه‌گذاری در بخش برق یک ضرورت است

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه مطرح کرد: با وجود موارد یاد شده اکنون صنعت فولاد با معضل جدی کمبود گاز و برق مواجه است. در تابستان برق دو صنعت فولاد و سیمان قطع شد که این موضوع قطعا عواقب ناخوشایندی در پی دارد و در صورت حل نشدن این معضل به زودی شاهد ورشکستگی بسیاری از کارخانه‌های فعال فولادی در کشور خواهیم بود و به جای اینکه ارز وارد کشور شود باید برای خرید محصولات فولادی ارز خارج کنیم و این زنگ خطری برای صنعت کشور است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دو بخش برق و به ویژه گاز باید سرمایه‌گذاری‌های جدی صورت گیرد، چراکه در حال حاضر با افت فشار در میدان‌های گازی مواجه هستیم و چند شرکت محدود می‌توانند این افت‌ها را جبران کنند تا به روال سابق برگردیم. دولت جدید باید این موارد را در نظر بگیرد و برای رسیدن به برنامه تولید ۵۵ هزار تن فولاد در سال به ۴هزار مگاوات برق نیاز است و دولت باید در راستای رسیدن به هدف فولادی کشور در حوزه تامین برق سرمایه‌گذاری کند و در این صورت ایران می‌تواند در بخش صادرات نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

دنیای اقتصاد

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که شرکت‌های تولیدی و بازرگانی ایران برای صادرات محصولات تولیدی خود باید انجام دهند، تحقیقات بازار و بازاریابی در کشورهای مقصد صادراتی است.
 

 اما هزینه‌های بالای انجام تحقیقات بازار بین‌الملل و بازاریابی صادراتی در کشورهای خارجی یکی از موانع اصلی شرکت‌های تولیدی و بازرگانی ایران در حوزه صادرات است.

استفاده از روش‌های زیر می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌های بازاریابی صادراتی شرکت‌های تولیدی و بازرگانی کمک نماید.

 
  1. تعداد کشورهای مقصد صادراتی خود را بر اساس ۲ شاخص محدود‌تر کنید.

  2. کشورهایی را انتخاب کنید که در ردیف پنج کشور مقصد صادراتی اول ایران هستند چرا که علاوه بر محدود شدن کشورهای مقصد صادراتی، به دلیل فراهم بودن زیرساخت‌های صادراتی و شناخته‌تر بودن کالاهای ایران درآن کشورها و احتمالا روابط سیاسی نزدیک با ایران، در مقایسه با سایر کشورها می‌تواند هزینه و زمان بازاریابی صادراتی را کاهش دهد. طبق آمارهای رسمی، چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان با سهمی معادل75 درصد، پنج بازار نخست صادراتی ایران محسوب می‌شوند.

الف: بر اساس آمارهای رسمی، کشورهایی را انتخاب کنید که کالای تولیدی شما در ردیف اقلام عمده صادراتی ایران به آن کشورها هستند؛ به عنوان مثال، عمده اقلام صادراتی ایران به چین، مشتقات نفتی و مواد معدنی مانند سنگ آهن است و اقلام خوراکی، محصولات کشاورزی و صنایع دستی که وزن کمی دارند. و همچنین 75 درصد اقلام صادراتی ایران به ترکیه چهار گروه پلاستیک و اجزای آن، مس و مصنوعات مس، روی و مصنوعات روی و آلومینیوم و مصنوعات آن است.

عراق و افغانستان به دلیل این‌که کشورهای صنعتی نیستند عمده اقلام مورد نیاز خود را وارد می‌کنند و به جز تعداد محدودی کالا، عمده محصولاتی که در ایران تولید می‌شوند امکان صادرات به عراق و افغانستان را دارند.

  1. از میان روش‌های بازاریابی صادراتی و یافتن تجار و واردکنندگان کشورهای هدف صادراتی، روش‌هایی را انتخاب کنید که هزینه و زمان کمتری نیاز دارند.

معروف‌ترین روش‌های بازاریابی صادراتی و یافتن خریدار خارجی عبارتند از : حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، حضور در هیأت‌های تجاری اعزامی ، حضور در نشست‌های تجاری B2B، حضور میدانی و بازاریابی میدانی در کشوهای مقصد، تبلیغات و درج اطلاعات شرکت در دایرکتوری‌ها و یلوپیج‌ها، ارتباط با اتاق‌های بازرگانی، ارتباط با رایزنان بازرگانی ایران در آن کشورها، سایت‌های B2B و به‌طورکلی حضور و معرفی شرکت و محصولات شرکت در هر محلی که احتمالاً مشتریان بالقوه خارجی مد نظر ما در آنجا حضور دارند.

دو مورد از ارزان‌ترین و در عین حال مؤثرترین روش‌های بازاریابی صادراتی عبارتند از:

  •  حضور در هیأت‌های تجاری اعزامی و نشست‌ های تجاری B۲B که در کشور مقصد یا در ایران برگزار می‌شود؛ که یکی از کم هزینه‌ترین و در عین‌حال نتیجه‌بخش‌ترین روش‌های "یافتن مشتری و نماینده فروش" و همچنین "تحقیقات بازار، شناسایی سلیقه مصرف‌کننده و کشف قیمت صادراتی"، در مقایسه با نمایشگاه‌های بین‌المللی و حضورمیدانی در بازار هدف است.

مزایای فروم های تجاری B2B:

  •  ایجاد ارتباط رودررو بین طرفین معامله
  •  ایجاد اعتماد بیشتر و ارتباط صمیمی و دوستانه بین تجار
  •  امکان ارائه نمونه محصول در حین مذاکره
  •  مذاکره با تعداد زیادی از تجار در یک یا چند روز
  •  صرف هزینه تنها یک سفر خارجی چند روزه که در مقایسه با روش‌های دیگر بسیار ناچیز است.

ویژگی‌های یک فروم‌ تجاری B2B مؤثر و نتیجه بخش:

  1. برگزار کننده فروم تجاری به‌صورت میدانی، تجار واقعی را در کشور هدف شناسایی کرده باشد و اطلاعات کامل از حوزه فعالیت، حجم فعالیت و نیازهای کالایی تجار را ارائه نماید.

  2. تجار کشور مقصد، متناسب با حوزه محصولات شرکت‌های تولیدی و بازرگانی انتخاب و دعوت شده باشند.

  3. برنامه‌ریزی برگزاری فروم تجاری طوری باشد که تجار خارجی حاضر در فروم تجاری به شرکت‌های ایرانی معرفی شوند تا شرکت‌های ایرانی متناسب با حوزه فعالیت خود تجار طرف مذاکره خود را شناسایی کنند.

  4. میزهای مذاکره به‌صورت تخصصی به شرکت‌کنندگان ارائه شود تا شرکت‌کنندگان امکان مذاکره با همه تجار مد نظر خود را داشته باشند.

  5. برای شرکت‌های تولیدی و بازرگانی ایران، امکان شو روم جهت ارائه نمونه محصول و بروشور در فروم تجاری فراهم باشد.

  6. امکان تبلیغات در فضای برگزاری فروم تجاری، شوروم جانبی، سخنرانی مدیران شرکت‌های ایرانی، پخش تیزر شرکت‌های ایران و... امکانات بیشتری برای شرکت‌های ایرانی جهت معرفی خود فراهم می نماید.

ب: یکی دیگر از مؤثرترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها برای بازاریابی صادراتی و پیدا کردن تجار و واردکنندگان عمده، درج آگهی تبلیغاتی و ثبت اطلاعات شرکت در دایرکتوری و یلوپیج ها است و دایرکتوری های تولیدکنندگان کالاها و خدمات هر کشور از مهم‌ترین منابع برای پیدا کردن آنها و برقراری ارتباط با آن‌ها می باشد. چرا که تجار و واردکنندگان عمده یک کشور، دایرکتوری های تولیدکنندگان و صادرکنندگان یک کشور را تهیه و در آن جستجو می‌کنند تا با تولیدکننده محصول مورد نظر جهت تأمین کالا تماس برقرار کنند.

وجود اطلاعات یک تولیدکننده در دایرکتوری‌هایی که به‌ویژه از منابع معتبری چون اتاق‌های بازرگانی منتشر می‌شوند، یک معرفی نامه خوب برای نشان دادن توانمندی‌ها و  اعلام آمادگی برای همکاری با شرکای تجاری خارجی است.

دایرکتوری‌ها منابعی ماندگار هستند و از آن‌جا که هر ساله تجدید چاپ می‌شوند می‌توان گفت حضور مستمر شما را در بازار صادراتی اثبات و به نمایش می‌گذارند.

  •  مؤسسه تسیلگران تجارت فکر فردا" با همکاری و نظارت "اتاق های مشترک بازرگانی" علاوه بر اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری به کشورهای مقصد صادراتی ایران و برگزاری نشست‌های تجاری B2B کاملا حرفه ای و نتیجه بخش، با تهیه، چاپ و مهم‌تر از همه توزیع برنامه‌ریزی شده و هدفمند کتاب‌های دایرکتوری به صورت تخصصی برای هر کشور هدف صادارتی و به صورت همه ساله اطلاعات تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایران را به صورت مستقیم در اختیار تجار و در واقع واردکنندگان کشورهای خارجی قراردهد.

سومین نسخه از"دایرکتوری تولید‌کنندگان و صادرکنندگان ایران جهت توزیع در کشور عراق"درحال تدوین می باشد. این دایرکتوری به سه زبان عربی، کوردی و انگلیسی در تیراژ 3000 نسخه، و برای سال 2023 میلادی توزیع و در اختیار تجار، واردکنندگان عمده، شرکت‌های پخش، تشکل‌های بخش خصوصی و دولتی عراق قرار خواهد گرفت. لذا فرصت ارزشمندی است در جهت معرفی تولیدکنندگان کشور که قصد صادرات محصولات و خدمات خود را به عراق دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس وبسایت www.fftf.ir   مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن‌های 02166563118 و 02166563164 تماس حاصل فرمایید.

 

روز سه شنبه مورخ 15 شهریور ماه 1401 "اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان" میزبان رئیس محترم "اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت نیمروز افغانستان"، جناب آقای عبیدالله نورزی و هیأت همراه بود.

در جلسه‌ای که با ریاست جناب آقای حنیف مسعودی عضو محترم هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان برگزار گردید، ضمن اظهار این موضوع که زبان مشترک و فرهنگ نزدیک و ارتباطات دیرینه دو کشور ایران و افغانستان، فاکتوری بسیار مهم و مؤثر در ایجاد تجارت گسترده بین دو کشور است، مسایل و مشکلات تجاری بین دو کشور مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

از اهم مسایل مطرح شده، گزارش کوتاهی از فعالیت های انجام شده بخش خصوصی دو کشور در جهت جلب کمک ها و حمایت های دولتی در راستای تسهیل تجارت بین دو کشور بود. تراز برابر در میزان صادرات و واردات دو کشور، سرمایه گذاری‌های مشترک در برخی حوزه، حل مشکلات پایانه های مرزی جهت عبور و مرور کالاها از مزرهای دو کشور از مهم‌ترین مسایلی بود که در این جلسه مطرح گردید و تلاش‌های پیگیرانه و مؤثری که از سوی هر دو اتاق بازرگانی در حال انجام است، نوید بخش رشد همکاری‌های تجاری بین دو کشور خواهد بود.

در این جلسه که مدیر مؤسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا، جناب آقای اصغر عباسپور نیز حضور داشت، در خصوص برگزاری "دومین نشست تجاری B2B ایران و افغانستان" در حوزه های 1.  FMCG(مواد‌غذایی، شوینده، بهداشتی، سلولوزی، پلاستیک و یکبارمصرف، لوازم خانه‌داری، چاپ و بسته بندی) 2. مصالح و لوازم ساختمانی 3. دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی 4.  نفت و گاز و پتروشیمی  5. لوازم خانگی و آشپزخانه 6. لوازم و ادوات کشاورزی 7. معدن و صنایع معدنی،  صحبت و مشورت هایی صورت گرفت و تصمیاتی اتخاذ گردید.

این نشست بزرگ تجاری در 22 و 23 آذر ماه امسال با حضور 70 تاجر بزرگ و معتبر از افغانستان در تهران و با مدیریت و برنامه‌ریزی کمیته این نشست تجاری که متشکل از مسؤولین و دست اندارکاران تجارت دو کشور در بخش های خصوص و دولتی است و به مجری‌گری مؤسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا برگزار خواهد شد. ضمنا مقرر گردید، به دلیل توجه به کیفیت جلسات B2B جهت انجام مذاکرات مؤثر هردو طرف تجاری با یکدیگر و تطابق محصولات ایرانی با حوزه هایی کالایی و اعلام نیاز تجار افغانستانی، انتخاب تجار بالقوه و شرکت کنندگان ایرانی از میان تولیدکنندگان بزرگ و معتبر کشور ایران از سوی کمیته نشست با دقت تمام صورت پذیرد، تا نهایت بهره‌وری و دستاورد های لازم از این نشست حاصل گردد.

در این جلسه که با حضور چند تن از تجار بزرگ افغانستان همراه بود در چند حوزه نیز مذاکراتی در جهت جلب همکاری تولیدکنندکان ایرانی که توان صادراتی لازم را دارند نیز صورت گرفت.

شرکت های سوری متقاضی حضور شرکت ها و تولید کنندگان ایرانی در این نمایشگاه دراین زمینه ها هستند :

- ماشین آلات دسته بندی، و خطوط تولید لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی

- ماشین آلات کدگذاری صنعتی 

- بسته بندی پلاستیکی و تیوب های چندلایه برای صنایع آرایشی، بهداشتی و دارویی 

- مواد اولیه مورد استفاده در ساخت لوازم آرایشی، بهداشتی، مراقبت از بدن، عطر و اسانس 

- تمامی لوازم و تجهیزات آرایشگاه های زنانه و مردانه 

همراه با بازدید شرکت کنندگان از کارخانه های تولید لوازم آرایشی و مراقبت از بدن در سوریه 

زمان : 30 مهر تا 3 آبان 1401

مکان : شهرک نمایشگاه های بین المللی دمشق 

آخرین مهلت ثبت نام : 29 شهریور 1401 

برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت معرفی نامه به منظور دریافت تخفیف ویژه نمایشگاهی با دبیرخانه اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه تماس بگیرید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان که به سوریه سفر کرده است در دیدار با وزیر اقتصاد و تجارت این کشور به ارائه پیشنهاداتی برای رفع موانع همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور پرداخت که مورد استقبال مقامات سوری قرار گرفت .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان، ظهر دیروز شنبه ، با سامر خلیل وزیر اقتصاد و تجارت سوریه و محمد احسان هاروزنه رییس بانک مرکزی این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

در این دیدار راه های گسترش روابط اقتصادی، تجاری و رفع موانع همکاری اقتصادی بین جمهوری اسلامی و سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

وزیر اقتصاد کشورمان با تأکید بر ضرورت افزایش روابط اقتصادی بین دو کشور ، گسترش همکاری‌های اقتصادی و ضرورت رفع موانع موجود، پیشنهاداتی به طرف سوری ارائه داد.

 

 رفع مشکلات ارزی از طریق سپرده گذاری بانک‌های مرکزی دو کشور و ایجاد شرکت تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک از پیشنهادات خاندوزی در این دیدار بود که مورد استقبال طرف سوری قرار گرفت.

 

 وزیر اقتصاد سوریه هم ضمن استقبال از پیشنهاد ارائه شده از سوی وزیر اقتصاد جمهوری اسلامي ايران، از آمادگی کشور سوریه برای همکاری با همکاران ایرانی خبر داد و بر عزم جدی سوریه برای تحقق طرح های مشترک دو کشور و رفع موانع اقتصادی و تجاری تأکيد کرد.

 

 بر این اساس مقرر شد جزئیات پیشنهادات ارائه شده از سوی کارشناسان مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

صفحه5 از14

ساعات کار

  • شنبه - چهارشنبه: 08:00 - 16:00
  • پنجشنبه: 09:00 - 12:30

ارتباط با ما

  • تهران، خیابان ستارخان، خیابان کوثر دوم، بن بست مینو، پلاک 4، واحد 2
  • تلفن:02166563118-02166563164
  • فکس: 02166439694
  • واتس اپ: 09037977079
  • ایمیل: info@fftf.ir
Top